Tablica manipulacyjna zwana inaczej tablicą sensnoryczną lub tablicą aktywności.
Jest ona zaprojektowana według Metoda Montessori, systemu wychowawczego Dzieci w wieku
przedszkolnym i szkolnym, który został stworzony przez włoską lekarkę Marię Montessori i który pomaga
we wszechstronnym rozwoju naszych Pociech. Duży nacisk w tej metodzie edukacyjnej postawiony jest
na środowisko, które także obejmuje materiały wspomagające proces uczenia i usamodzielniania
Dziecka oraz NAUCZYCIELI tworzących to środowisko, czyli w Was drogie Mamy to wy jako pierwsze
jesteście dla swoich Maleństw: Nauczucielkami, Opiekunkami, Lekarzami, Inspiracjami i Autorytetami.
Dlatego tak ważne jest to, abyście w tych wczesnych etapach rozwoju wspierały i pokazywały “ścieżki” ,
którymi Dzieci mają podążać, ale nigdy nie podążałały przed Nimi lecz zawsze obok.
Głównym celem programu Montessori jest pomoc dziecku w osiągnięciu przez nie pełnego potencjału
we wszystkich sferach życia za pomocą samouczenia.
Zestaw naszych elementów tablicy powstał na bazie obserwacji rynku i doświadczeń związanych z
rozowjem Dzieci, które pozwoliły stworzyć produkt odpowiadający potrzebom naszych Pociech –
zabawy, ciekawości, eksploracji. Angażuje wszystkie zmysły, rozwija motorykę małą: sprawność dłoni i
palców, wymaga skupienia, koncentracji i uwagi. Przykładem małej motoryki jest: chwytanie, rysowanie,
lepienie z plasteliny, zawiązywanie butów.
Metoda Montessori. Dlaczego warto postawić na tablicę manipulacyjną?
Motoryki niestety nie wyssiemy z mlekiem Matki, dlatego musimy ją od dziecka intensywnie ćwiczyć i
rozwijać. Zapewne każdy z nas zna powiedzenie: “od ogółu do szczegółu”. To sformułowanie doskonale
sprawdza się w tym przypadku. Musimy najpierw dobrze opanować proste ruchy z zakresu motoryki
dużej: chodzenie, jazda na rowerze, czołganie się, pływanie, skakanie , aby następnie przejść do
złożonych ruchów motoryki małej. Wszystkie ćwiczenia na wykonywane na naszej tablicy mają jakiś cel.
Dzieci w prosty sposób, z radością i zaangażowaniem, rozwijają swoje umiejętności, a przy tym dobrze
się bawią. Im więcej form rozwijania zdolności społecznych, emocjonalnych, koncentracji uwagi oraz
koordynacji fizycznej Dziecko opanuje w okresie żłobkowym i przedszkolnym . W ten sposób znacznie
ułatwimy mu wykonywanie wszelkich czynności manualnych, jakie spotkają je w szkole i w dalszym
życiu.